fredag 7 januari 2011

Future Plans

Jag har den senaste tiden kommit fram till 3 saker:
1 Jag är trött på att jobba som servitris.
2 Vilket innebär att det är på tiden att jag byter jobb.
3 Om jag ska göra det så bör jag byta till något som jag faktiskt trivs med.

Målet är att hitta ett jobb som jag älskar och som jag känner att jag vill gå till när jag vaknar på morgonen.
Så jag har funderat lite fram och tillbaka och kommit fram till att jag nog vill bli reseledare. Jag har varit inne på det förut och ju mer jag tänker på det ju mer rätt känns det. Att resa är ju min passion och att få jobba med det man brinner för borde ju vara helt underbart. Sen kommer det säker också att kännas tufft ibland och jag vet att jobbet kan vara rätt hårt, men jag tror att det roliga med jobbet kommer att väga upp det.
Så jag har hela morgonen nu suttit och kollat på olika utbildningar och hittat en som jag faktiskt tycker verkar riktigt bra. De samarbetar nämligen med en massa olika företag och garanterar jobb till alla som klarar utbildningen. Dessutom så finns det möjlighet att, om du är duktig, kunna jobba dej uppåt, vilket är lite av min plan. För jag vill inte jobba på ett charterhotell, även om jag säkert kommer att få börja där, utan jag vill jobba som guide på olika rundresor runt om i världen. Ni vet dom där resorna som de annonserar om i tidningen, "upplev kärnan av Indien i 4 veckor" eller "följ med på en 6 veckors lång kulturresa genom Sydamerika, engelsktalande guide följer med er genom hela resan" Det är såna resor jag vill göra, det är den guiden jag vill va. Nu är det "bara" att se till att jag blir det också.

4 kommentarer:

  1. tänk, hade du gått på Utsikten hade du inte behövt nån extra utbildning :P

    SvaraRadera
  2. Jo, det hade jag varit tvungen att göra ändå, för om man ska få jobb på något av de stora bolagen så måste man gå någon form av internutbildning, via dom eller via ett bolag som driver kurser för reseledare och som samarbetar med flera av bolagen, vilket är det jag ska göra :)

    SvaraRadera
  3. Emma betala knappt 5000 (om ens de) för att få jobba på Apollo :) Du kan ju höra med henne, Emma Åkerblom på facebook :) kanske har några råd till dig

    SvaraRadera
  4. okej, billigt, men då antar jag att hon bara får jobba på apollo? Det brukar vara så, och det är ju inte riktigt det jag vill göra, även om jag säkert kommer vara tvungen att jobba på något charterställe ett par säsonger jag också.
    Men jag kan ju skriva till henne för att se vad hon säger :)

    SvaraRadera